Zakres

W ramach udzielonej gwarancji ubezpieczyciel zobowiązuje się do zapłaty na rzecz Benficjenta kwoty do wys. sumy gwarancyjnej na jego wezwanie w przypadku nie wykonania lub wadliwego wykonania kontraktu przez zobowiązanego.


Przedmiot

Gwarancja wykonania kontraktu może mieć zastosowanie w przetargach organizowanych na podstawie:

  • przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych,
  • regulaminów podmiotów nie podlegających prawu zamówień publicznych.

Suma gwarancyjna

Suma gwarancyjna (kwota gwarancji) ustalana jest przez organizatora przetargu.

W zamówieniach publicznych zazwyczaj wynosi 5 do 10% wartości kontraktu brutto (z VAT). W Kontraktach nie publicznych może wynieść 20 a sporadycznie nawet 50%. System ubezpieczenia

Gwarancje udzielane są na podstawie zawartej z zakładem ubezpieczeń umowy:

  • przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych,
  • regulaminów podmiotów nie podlegających prawu zamówień publicznych,
  • jednostkowej - umowa obejmuje tylko jeden kontrakt. Wynegocjowane dla tej umowy warunki mogą ulec zmianie przy kolejnym wniosku,
  • generalnej - umowa określa stałe warunki i zasady udzielania gwarancji w umówionym okresie (zazwyczaj rocznym). W szczególności ustala:
    • maksymalny limit zaangażowania (łączna wartość wszystkich czynnych gwarancji),
    • maksymalną sumę gwarancyjną pojedynczej gwarancji,
    • stawkę w/g której wyliczana będzie składka,
    • maksymalny czas obowiązywania gwarancji.

Umowa generalna nie gwarantuje udzielania gwarancji na każdy wniosek. Ubezpieczyciel może odmówić udzielenia gwarancji zarówno z powodów leżących po stronie beneficjenta gwarancji a w szczególności niemożliwe do spełnienia wymagania odnośnie czasu trwania,treści czy zakresu gwarancji jak i z powodów leżących po stronie zobowiązanego ze szczególnym uwzględnieniem kondycji finansowej przedsiębiorstwa.

Stosownie do potrzeb i/lub wymagań Beneficjenta gwarancja wykonania kontraktu może być udzielona odrębnie bądź łącznie z gwarancją usunięcia wad na jednym dokumencie.


Składka

Składka płatna przed odbiorem gwarancji.


Zabezpieczenia

Umowa o udzielenie gwarancji zakłada możliwość regresu w stosunku do zobowiązanego w przypadku zapłaty kwoty gwarancji lub jej części na żądanie beneficjenta.

Celem zabezpieczenia roszczeń regresowych ubezpieczyciele wymagają złożenia jednego lub kilku zabezpieczeń łącznie. Między innymi zabezpieczeniem może być:

  • weksel in blanco,
  • kaucja,
  • blokada na rachunku bankowym lub lokacie,
  • cesja należności z kontraktu,
  • zastaw na rzeczach ruchomych,
  • hipoteka na nieruchomości.

Zawarcie umowy i wymagane dokumenty

Przeciętny czas negocjowania warunków umowy ok. 1 tygodnia. W zależności od rodzaju gwarancji, sumy gwarancyjnej oraz proponowanych zabezpieczeń może ulec wydłużeniu.

Wymagane dokumenty to w szczególności:

  • dokumenty rejestrowe przedsiębiorstwa: KRS, lub zgłoszenie działalności gospodarczej (nie starsze jak 3 miesiące),
  • umowa spółki,
  • NIP, REGON,
  • sprawozdania finansowe za ostatnie 3 pełne lata obrachunkowe,
  • dokumenty finansowe za rok bieżący,
  • zaświadczenie z US i ZUS (nie starsze jak 3 miesiące),
  • opinie bankowe wszystkich banków, w których prowadzone są rachunki (nie starsze jak 3 miesiące),
  • wypełniony wniosek – zawiera pytania o bieżącą działalność, głównych dostawców i odbiorców, największe zrealizowane i realizowane aktualnie kontrakty, należności i zobowiązania, kredyty bankowe, posiadane gwarancje, umowy leasingowe itp.,
  • wszystkie inne dokumenty, wyjaśnienia i informacje jakich może zażądać ubezpieczyciel.

Chcesz podjąć z nami współpracę?

Salomon © Wszelkie Prawa Zastrzeżone - 2017

 
facebook_page_plugin