Zakres
W ramach udzielonej gwarancji ubezpieczyciel zobowiązuje się do zapłaty na rzecz Benficjenta kwoty do wys. sumy gwarancyjnej na jego wezwanie w przypadku odmowy zwrotu wypłaconej zaliczki w przypadku nie wykonania umowy.
Przedmiot
Gwarancja zwrotu zaliczki może mieć zastosowanie w przetargach organizowanych na podstawie:
- przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych,
- regulaminów podmiotów nie podlegających prawu zamówień publicznych.
Suma gwarancyjna
Suma gwarancyjna ( kwota gwarancji ) jest równa kwocie wypłacanej zaliczki.
System ubezpieczenia
Gwarancje udzielane są na podstawie zawartej z zakładem ubezpieczeń umowy:
- jednostkowej - umowa obejmuje tylko jeden kontrakt. Wynegocjowane dla tej umowy warunki mogą ulec zmianie przy kolejnym wniosku.
- generalnej - umowa określa stałe warunki i zasady udzielania gwarancji w umówionym okresie ( zazwyczaj rocznym ). W szczególności ustala:
- maksymalny limit zaangażowania (łączna wartość wszystkich czynnych gwarancji),
- maksymalną sumę gwarancyjną pojedynczej gwarancji,
- stawkę w/g której wyliczana będzie składka,
- maksymalny czas obowiązywania gwarancji.
Umowa generalna nie gwarantuje udzielania gwarancji na każdy wniosek. Ubezpieczyciel może odmówić udzielenia gwarancji zarówno z powodów leżących po stronie beneficjenta gwarancji a w szczególności niemożliwe do spełnienia wymagania odnośnie czasu trwania,treści czy zakresu gwarancji jak i z powodów leżących po stronie zobowiązanego ze szczególnym uwzględnieniem kondycji finansowej przedsiębiorstwa.
Składka
Składka płatna przed odbiorem gwarancji.
Zabezpieczenia
Umowa o udzielenie gwarancji zakłada możliwość regresu w stosunku do zobowiązanego w przypadku zapłaty kwoty gwarancji lub jej części na żądanie beneficjenta.
Celem zabezpieczenia roszczeń regresowych ubezpieczyciele wymagają złożenia jednego lub kilku zabezpieczeń łącznie. Między innymi zabezpieczeniem może być:
- weksel in blanco,
- kaucja,
- blokada na rachunku bankowym lub lokacie,
- cesja należności z kontraktu,
- zastaw na rzeczach ruchomych,
- hipoteka na nieruchomości.
Zawarcie umowy i wymagane dokumenty
Przeciętny czas negocjowania warunków umowy ok. 1 tygodnia. W zależności od rodzaju gwarancji, sumy gwarancyjnej oraz proponowanych zabezpieczeń może ulec wydłużeniu.
Wymagane dokumenty to w szczególności:
- dokumenty rejestrowe przedsiębiorstwa: KRS, lub zgłoszenie działalności gospodarczej (nie starsze jak 3 miesiące),
- umowa spółki,
- NIP, REGON,
- sprawozdania finansowe za ostatnie 3 pełne lata obrachunkowe,
- dokumenty finansowe za rok bieżący,
- zaświadczenie z US i ZUS (nie starsze jak 3 miesiące),
- opinie bankowe wszystkich banków, w których prowadzone są rachunki (nie starsze jak 3 miesiące),
- wypełniony wniosek – zawiera pytania o bieżącą działalność, głównych dostawców i odbiorców, największe zrealizowane i realizowane aktualnie kontrakty, należności i zobowiązania, kredyty bankowe, posiadane gwarancje, umowy leasingowe itp.,
- wszystkie inne dokumenty, wyjaśnienia i informacje jakich może zażądać ubezpieczyciel.